Follow me:

Nieuwe uitdaging: Op weg naar mijn eerste triathlon!

Wie mijn Instagram volgt, heeft het misschien al gezien: ik heb mij ingeschreven voor mijn eerste triathlon ooit! Een week of twee geleden vertelde iemand op een feestje dat zij mee zou doen aan een triathlon en eigenlijk leek mij dat ook wel erg leuk! Op 18 augustus ga ik, samen met heel veel andere atleten, fanatiek zwemmen, fietsen en hardlopen in en om de Oudekerkerplas.

De afgelopen winter heb ik behoorlijk last gehad van vermoeidheid. ‘s Avonds kwam ik vaak moe uit mijn werk en ik kampte regelmatig met griepachtige verschijnselen. Daardoor had ik weinig energie om ‘s avonds nog te sporten. Het gevolg was dat ik de hele winter alleen maar wat heb getennist en zelfs dat op een laag-intensief niveau. Hoewel moe-zijn al niet leuk is, frustreerde vooral het tekort aan beweging enorm. En nu ik een doel heb gesteld (en ook maar gelijk ingeschreven heb) is de drive om te sporten veel hoger dus ik geniet weer volop van het buiten sporten en heb al veel meer energie!

triathlon

Voor het fietsen maak ik mij niet zo’n zorgen!

Wat houdt de triathlon in?

Om het behapbaar te houden doe ik mee aan de triathlon sprint, wat inhoudt dat ik 750 meter zwem (ca. 30 zwembadbaantjes), 20 kilometer fiets en tot slot 5 kilometer hardloop.  Ik doe alledrie de sporten al afzonderlijk van elkaar maar vind ze alledrie ook wel een tikje saai. De triathlon lijkt me dus echt een ideale sport voor mij omdat het om kortere afstanden gaat! Ik heb bewust voor de sprint gekozen omdat ik nog maar twee maanden heb en ik eerst wil kijken wat het is. Bevalt het goed, dan ga ik misschien volgend jaar voor de Olympische afstand, wat het dubbele is van de sprint.

Over het zwemmen en fietsen maak ik mij eerlijk gezegd niet zo druk. Ik heb weliswaar geen tijdritfiets maar op mijn racefiets kan ik wel tijden rijden die ik in de uitslagenlijst zag. Ik zie dan ook vooral tegen het hardlopen op. Sowieso is hardlopen al niet echt mijn sport. Ik kan wel 5 km rennen maar moet dat nu wel snel op gaan bouwen en bovendien is de wissel fietsen-hardlopen echt killing! Afgelopen week ging ik na een uurtje spinning direct door op de loopband en hield het ongeveer een kilometer vol! Kortom, werk aan de winkel!

Polar M400 triathlon

Mijn sporthorloge draaide vorige week al overuren!

Mijn doel

Overigens is mijn hoofddoel vooral het halen van de triathlon en hoef ik nog geen toptijden te noteren. Natuurlijk hoop ik dat ik niet als laatste eindig, maar met relatief weinig voorbereiding en niet zoveel basisconditie is de kans aanwezig dat ik de meesten voor moet laten. Ik train nu dus vooral om een beetje mee te kunnen komen met de achterhoede, zodat het ook een leuke ervaring wordt en niet alleen maar volledig kapot gaan (en, heel genant, een kwartier later binnenkomen dan de rest).

Mijn gevoel is dat er best veel supersportieve fitgirls aan een triathlon mee doen. Als ik de rondetijden zie, wordt het vooral een uitdaging om daar bij in de buurt te blijven. Maar het is wel een goed gevoel dat elke training er een beetje aan bijdraagt om ook richting die tijden te gaan!

Trainingen

Wat zwemmen en fietsen betreft ga ik vooral langere trainingen doen. Zo fietste ik gisteren een rondje van 60 kilometer en ik wil het aantal kilometers nog uitbreiden. Het banenzwemmen ga ik weer oppakken en ik was al gewend om tussen de 50 en 100 banen per avond te zwemmen. Ik wil dit aantal dus weer rond de 80 tot 100 brengen.

Heel voorzichtig heb ik vorige week weer een rondje gerend. Ik ben nu bezig met een minirondje van 3 kilometer, maar ga dat natuurlijk uitbouwen naar 5 kilometer. Het voordeel van hardlopen is dat ik tijdens onze reis naar Oost-Europa mijn hardloopspullen gewoon mee kan nemen dus ik hoef geen training te missen!

Ik wil ook regelmatig koppeltrainingen doen: eerst een stuk fietsen en daarna hardlopen, zodat ik kan wennen aan het pijnlijke gevoel van deze wissel! En uiteraard ook een paar keer de wissel zwemmen-fietsen doen; dan weet ik straks wat ik kan verwachten.

Amsterdamse Waterleidingduinen

Hardlopen in de Amsterdamse Waterleidingduinen

Praktische zaken

Omdat het hele triathlongebeuren volkomen nieuw voor mij is, was ik ook benieuwd hoe praktische zaken geregeld moeten worden. Allereerst al kleding… Op foto’s zie ik veel mensen in wetsuits zwemmen, maar ik heb echt een hekel aan zo’n pak. Dan maar in badpak zwemmen en daarna een fietsbroek er overheen? Gelukkig kon ik een leuke samenwerking starten met het bedrijf Bikester.nl en is er inmiddels een echte trisuit onderweg! Ik ben daar echt enorm blij mee omdat het zoveel gedoe scheelt. De trisuit heeft een dunne zeem, zodat ik daar gewoon mee kan hardlopen!

Natuurlijk zijn er nog veel meer vragen, bijvoorbeeld hoe je je rugnummer moet bevestigen (geen tijd voor gepruts met speldjes), hoe gaat het zwemmen in zijn werk enzovoorts. Op het leuke blog van Eat Run Love kon ik heel veel nuttige tips lezen over haar eerste triathlon.

Ik ben echt superbenieuwd hoe de komende weken er uit gaan zien. Heb er in ieder geval veel zin in!

Previous Post Next Post

You may also like

4 Comments

  • Reply Darina

    Wat een mooie uitdaging! Heel veel succes!
    Darina onlangs geplaatst…Hoe beleef je een Hygge zomer? 15 Tips!My Profile

    6 juni 2018 at 6:45 am
    • Reply Anne

      Dank je wel!

      6 juni 2018 at 5:32 pm
  • Reply Mevrouw Marloes

    Heel gaaf zeg! Heel veel succes 🙂 Ik vind hardlopen voorlopig wel even genoeg, hahaha.
    Mevrouw Marloes onlangs geplaatst…Day Zero Project | Update 2My Profile

    7 juni 2018 at 12:39 pm
    • Reply Anne

      Haha en ik heb juist bewondering voor jouw 10 km!! Hardlopen is echt niet mijn ding! 😉

      7 juni 2018 at 12:46 pm

    Leave a Reply

    CommentLuv badge