Veel reisbloggers hebben de datum van vandaag al lang in hun agenda staan: de Vakantiebeurs 2017 vindt plaats! In de Jaarbeurs in Utrecht zijn er hallen vol gevuld met stands over reizen. Daarnaast zijn er bijeenkomsten en lezingen voor bloggers en journalisten en kun je andere bloggers ontmoeten. Het walhalla voor de reisblogger dus!
Toch sla ik dit jaar over. Niet om praktische redenen: het (gratis) ticket staat al weken gemarkeerd in mijn mailbox. Ik ben vandaag vrij dus ook dat is het bezwaar niet. De reden waarom ik niet ga, is omdat ik mij afvraag wat voor mij de toegevoegde waarde nog is.
Toegevoegde waarde?
De vraag die ik mijzelf niet alleen bij de Vakantiebeurs stel, maar ook bij veel andere beurzen: is het bestaan van een beurs in 2017 nog wel relevant? Vroeger (en dan écht vroeger, vóór het internettijdperk) was een beurs een ideale manier om kennis te maken met onbekende organisaties. Dat was gelijk de toegevoegde waarde van een beurs.
Maar nu, anno 2017? Als ik een bepaalde reis zoek, kijk ik wel op internet. Het is voor reisorganisaties en accommodaties veel meer lonend om te investeren in een keigoede SEO, dan in een peperdure Jaarbeurs. Reizigers vergelijken immers veel meer, om over de enorme invloed van reisbloggers nog maar niet te spreken! Wat moet je dan nog op een beurs?
Peperduur
Ik noemde het woord net al: ‘peperduur’. Een stand op de Jaarbeurs is bijna niet op te brengen voor kleine organisaties. Het verbaast me dan ook niets dat ik diverse kleinere reisbureaus niet op de deelnemerslijst zie staan.
Vorig jaar was ik op de Vakantiebeurs. We wilden in het voorjaar naar Toscane maar hadden nog geen accommodatie geboekt. Eigenlijk twijfelden we nog tussen kamperen of verblijven in B&B’s. Ik liep langs de Toscane-stands op de beurs en was zwaar teleurgesteld. De enige standhouders, die zich de aanwezigheid op de Jaarbeurs konden veroorloven, waren luxe resorts en een paar toerismebureaus.
Het fantastische agriturismo ‘Casa Mezzuola’ (dat we uiteindelijk via internet vonden), zou nooit of te nimmer een stand op de Vakantiebeurs kunnen betalen. Maar we hebben hier een veel fijnere vakantie gehad dan we ooit op een luxe strandresort in Toscane zouden kunnen hebben! De rust, de ruimte, het authentieke…dat vind je op de Vakantiebeurs niet.
Tegenstrijdig?
Ondanks dit wat negatieve verhaal, zal het jullie ongetwijfeld verbazen dat onze reis naar Afrika geboekt is naar aanleiding van een beursbezoek!
Eind oktober bezochten we het Verre Reizen Event in Den Haag. Een kleinschalige reisbeurs met enkel verre bestemmingen. Ongetwijfeld een stuk betaalbaarder dan de Vakantiebeurs want er stonden ook veel kleinere reisbureaus.
Het Verre Reizen Event organiseerde de hele dag door videopresentaties over allerlei bestemmingen. We bezochten de presentaties over Zuid-Afrika, Cuba en Argentinië/Peru. Dankzij deze presentaties viel Cuba voor ons af, maar werden we juist heel enthousiast over Mooi Vakanties.
Mooi Vakanties
Argentinië en Peru staat nog steeds op onze lijst maar uiteindelijk maakten we de keuze voor een reis naar Zuid-Afrika. Niet omdat Mooi Vakanties een prachtige stand had of de mensen zo aardig waren (dat waren ze wel hoor!). Maar zij hadden zo’n aansprekende, heldere en pakkende presentatie, dat wij direct een heel goed gevoel bij deze organisatie hadden.
Uit de presentatie bleek dat ze heel goed wisten waar ze over spraken; de presentatrice kwam er zelf ontzettend vaak. Ze konden ons helpen met inside information over eventuele risico’s en aan te bevelen routes. In de presentatie benadrukten ze steeds dat zij samenwerkten met authentieke en kleinschalige accommodaties, exact wat wij zochten. Kortom, deze presentatie trok ons over de streep en een paar weken later was onze reis geboekt!
Innovatief?
Wat ik hiermee wil zeggen? Eigenlijk vind ik dat het principe van de Vakantiebeurs achterhaald en allesbehalve innovatief is. Langs eindeloze stands met papieren reisgidsen lopen, wie spreekt dat nog aan? Aan het einde van de dag met een uitgerekte arm vanwege de zware tas met folders thuiskomen, waarna de folders vrij snel richting oud papierbak verdwijnen. (En dit geldt natuurlijk ook voor heel veel andere beurzen!)
Dit is misschien heel zwartwit, want er zijn ongetwijfeld bezoekers die wel een beurs gebruiken om te oriënteren. Maar ik zou er veel liever voor pleiten om er een interactief en sprankelend evenement van te maken. Veel meer de beleving op te zoeken in plaats van eindeloze rijen stands die allemaal eenzelfde verhaaltje ophoesten. Natuurlijk gebeurt het her en der wel wat, maar dat zou mijns inziens nog veel meer mogen.
Management Support Event
Een voorbeeld van een beurs die wel innoveerde, is het Management Support Event. Jaren geleden was ik er en toen was het duidelijk een wat ingeslapen event. Het had toen nog duidelijk een beursfunctie, met veel stands en weinig events. Standhouders waren vooral dure congreslocaties en wat suppliers van kantoorartikelen en relatiegeschenken. Niet echt spannend als je congreslocaties via internet kunt vergelijken en kantoorartikelen via groothandels inkoopt.
Tegenwoordig is het Management Support Event veel meer een congres. De hele dag door worden er workshops gegeven, er zijn sprekers en er is nog maar een klein groepje standhouders overgebleven. Het enige waar zij de plank nog misslaan, is dat ze flinke bedragen vragen voor deelname aan workshops (ca. € 250,– per workshop). Zouden ze deze gratis toegankelijk maken, dan zou het Event een uitzonderlijk voorbeeld van innovatie zijn!
Misschien kan de Vakantiebeurs ook proberen om wat origineler voor de dag te komen. Laat bezoekers een bestemming beleven in plaats van een toerismemedewerker een foldertje te laten uitdelen. Misschien ben ik er dan volgend jaar wel weer bij!
Sieds | Sieds My Travels zegt
Mooie post waar ik mij ook wel in kan vinden, denk ik! Dan denk ik omdat ik zelf nog niet eerder op de Vakantiebeurs ben geweest, ik ga vrijdag overigens voor de eerste keer, omdat ik toch wel nieuwsgierig ben. Afgelopen zondag was ik op de beurs Reis! in Groningen. Leuke beurs hoor, maar veel van wat de standhouders zeiden wist ik al, puur omdat ik zelf veel gereisd heb. Er was voor mij eigenlijk niet veel nieuws meer onder de zon. Voor de leek op reisgebied kan het een walhalla zijn, maar als je al wat reizen hebt gemaakt, weet je op den duur wel wat je wilt en wat je zoekt. Een beurs heeft dan voor mij ook niet zoveel meer te bieden denk ik. En wat je zegt, er staat zoveel info op internet.
Anne zegt
Dank voor je reply! Reis! ken ik niet, maar ik vind zoiets kleinschaligs vaak beter te behappen dan een giga evenement als de Vakantiebeurs.
Marion zegt
Duidelijk verhaal waar ik het helemaal mee eens ben. Tarieven voor standhouders reizen de pan uit en ook het bedrag dat je als bezoeker moet betalen is hoog (net als bij de meeste beurzen trouwens). Voor de wat algemenere reizen zoeken mensen toch op internet en als je iets specifieks zoekt dan ga je naar speciaal daarvoor georganiseerde evenementen. Of lees je blogs en reviews.
Anne zegt
Dank je wel! Inderdaad is de entreeprijs ook erg aan de hoge kant, zeker voor wat je er voor krijgt!
Jorinde zegt
Goed artikel. Het is zonde dat de tarieven zo ontzettend hoog zijn, waardoor vooral de grote spelers het daar voor het zeggen hebben. Ik oriënteer me eigenlijk altijd online, want dan kom je inderdaad authentieke dingen tegen of goede tips van locals of andere reisbloggers. Ik kan me overigens voorstellen dat het voor een groep mensen juist ook weer vertrouwd is om face to face met mensen te praten of er heen gaan om juist wat inspiratie op te doen voor eventuele bestemmingen.
Anne zegt
Dank! Als je echt nog wilt oriënteren is de Vakantiebeurs denk ik wel een goede optie. Maar dan nog denk ik dat boeiende presentaties meer inspireren dan papieren folders. Ik zou daarom het stukje beleving graag prominenter willen hebben op de beurs in plaats van talloze stands. Wie weet ooit!
Liz zegt
Goede post. Prijzen zijn inderdaad behoorlijk voor de beurs. En er zijn zo veel andere bronnen om reisinspiratie vandaan te halen.
Anne zegt
Dank je wel Liz! Je hebt gelijk, het internet heeft de beurzen een beetje ingehaald!
Wanda zegt
Dat is inderdaad de reden dat ik het na twee keer wel voor gezien heb gehouden. Tassen vol folders terwijl je uiteindelijk toch gewoon alles gaat uitzoeken op internet en ook via internet boekt. Wat dat betreft vind ik ook wel weer knap dat ze zich anno 2017 nog steeds staande weten te houden met het oude principe terwijl je toch zou verwachten dat mensen juist meer interactie zouden willen.